tisdag 19 maj 2009

Ät inte framför datorn

I min stressade period hände det ofta att jag åt både frukost och lunch framför datorn på jobbet, och ibland blev det också middag ihop med tangentbordet. För att optimera den produktiva tiden köpte jag en frukost på vägen till jobbet och när jag kom fram satte igång med att läsa mejl medan jag åt den. Ofta blev även lunchen konsumerad på samma ställe, ibland någon matlåda hemifrån men oftast någon sallad eller färdigmat från affärn.

Det känns nästan överflödigt att säga det, men det är naturligtvis inte alls bra. När det gått så långt har jag svårt att se det som annat än negativ stress. Det var det för mig, och jag tror det är det för dig också! Ta ett steg tillbaka och tänk över din situation.

Det händer fortfarande att jag köper frukost på vägen till jobbet ibland, men betydligt mer sällan. Istället tar jag mig tid att äta den hemma i lugn och ro och kommer till jobbet med en betydligt mindre stressad känsla. Köper jag ändå frukost på vägen så ser jag till att sitta i lunchrummet på jobbet och äta den medan jag bläddrar i någon av tidningarna eller pratar strunt med en kollega. Det samma gäller dom gånger jag köper lunch på affärn eller något take-away-ställe. Det ska vara väldigt stressigt för att jag inte ska äta den i lunchrummet, och dessutom sitta kvar och ta en kaffe där efteråt.

Ibland händer det dock, åtminstone på mitt jobb, att det är väldigt bråttom med något. Jag brukar då försöka hinna till någon punkt där någon annan ska ta vid och skicka iväg bollen, även om det innebär att jag får skjuta lite på lunchen. Det händer dock att den punkten är för långt fram och då kan det vara okej att undantagsvis äta framför datorn - men det ska vara ett undantag!

1 kommentar:

  1. Så fint med en blogg om att stressa ner =) Den behövs!

    SvaraRadera