fredag 1 maj 2009

Slopa måste och borde

Orden måste och borde har jag försökt att sluta med så gott jag bara kan. Istället ser jag till att tänka igenom varför jag egentligen gör saker och ersätter orden med exempelvis vill, ska, önskar, behöver eller rent av är jag så illa tvungen till.

Anledningen är att det är ganska tyngande/stressande att ha en massa måsten och borden, och ofta tänker man inte riktigt igenom det mer än så utan låter sig bara tyngas.

En nyckel till att byta ut dom är frågan "varför". Låt oss ta några exempel.

Nu måste jag åka till jobbet.
- varför?
- för att jag behöver pengarna det ger mig.
Nu ska jag åka till jobbet för att dra in pengar!

Snart borde jag ta tag i deklarationen...
- varför?
- för att lagen kräver att jag deklarerar och jag åker på förseningsavgift om jag inte gör det innan fjärde maj.
Snart är jag så illa tvungen att ta tag i deklarationen så jag slipper förseningsavgiften.

Jag borde verkligen motionera mera.
- varför?
- för att må bättre.
Jag önskar att jag motionerade mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar