tisdag 7 april 2009

Stressa ner

För några år sen upplevde jag en väldigt stressig period. Jag hade ett krävande jobb med mycket ansvar samtidigt som jag skulle bli pappa för första gången. Jag hade dessutom ett brinnande intresse för aktier och investeringar och försökte hela tiden hålla mig ajour med vad som hände på den så kallade marknaden.

Under den perioden pratade jag en hel del med en kompis som blivit sjukskriven för utbrändhet och märkte att jag hade många varningssignaler blinkande omkring mig. Jag fick många goda råd av honom och har sen dess också varit uppmärksam på dom artiklar i ämnet som kommer med jämna mellanrum. Här tänkte jag samla mina bästa tips för att identifiera och skydda dig mot den dåliga stressen.

Våga vara frånkopplad
Gå långsamt
Stå kvar i kön
Slopa måste och borde
Ät inte framför datorn
Gör en sak i taget
Motionera
Insup dagsljus
Investera, inte spekulera
Kom in på jobbet innan du börjar jobba
Sluta "tidsoptimera"
Ge dig själv reflektionstid
Skriv "att göra"-listor
Sitt kvar efter lunchen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar